Разпъването на Петър

Йордан Ефтимов

Най-важното в живота и на апостол Петър е финалът. Когато през 64 г. го залавят и тръгват да го разпъват на кръст – но надолу с главата по негово собствено желание, тъй като се считал за недостоен за смъртта на своя учител.

На късносредновековните платна сцената е почти като в онези снимки на строители на небостъргачи в Ню Йорк през 1930-те години, седнали в обедната почивка на метална греда високо във въздуха и отворили кутията със сандвича, или пък от фотосесиите на Айфеловата кула с облечени в стилни черни дрехи госпожици с чадъри и ходещи във въздуха.

Guido_di_graziano,_san_pietro_in_trono,_1278-1302_ca._crocifissione_di_pietro
Гуидо ди Грациано, Свети Петър на кръста, 1278–1302

Апостол Петър гледа изумено. И невинността му е видима дори в разперените ръце – той не просто е разпъван, той сам е разперил ръце в знак на невъоръженост.
А палачите се разхождат по перилата на кръста и оглеждат добре ли е прикован – сякаш са стрелочници, следящи дали линията е изправна.


Ренесансовото Разпятие на св. Петър вече е умиротворено, символизира някой, който точно като учителя си знае какво предстои и не се страхува.

Например при Мазачо почти ми напомня за брамин в поза лотус, но надолу с главата.


Мазачо, Crocifissione di san Pietro, 1426,  Държавен Музей, Берлин


А при Микеланджело уж са мнозина наказваните християни, но Петър в средата е онзи, който едва ли не се гневи, че някой циври.

Michelangelo,_paolina,_martirio_di_san_pietro_01
Микеланджело, Crucifixion of Saint Peter, 1546–1550, Капела Паолина, Ватикан

И после идват мрачните сцени на Караваджо, Лука Джордано и други, които настояват на момента на изправянето на кръста. До един са наблюдавали как се вдигат камъни и торби с вар и пясък при строителство на военни съоръжения и са използвали скрипец, въжета, макари и камара други подробности от строителна площадка. Чак до наблюдението кои групи мускули са в действие при вдигането на подобна тежест – човешко тяло!

А при Лука Джордано въжената линия има нужда и от контратежест в лицето на спускащи се ангели.

Crocifissione di San Pietro
Лука, Crocifissione di San Pietro, 1692, Галерия на Академията, Венеция

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s